Obecné informace o sportovním podvozku

04.02.2013 20:11

 

Hlavním úkolem sportovního podvozku je zlepšit jízdní vlastnosti, to je stabilitu a ovladatelnost vozu a zajistit tak maximální možnou míru bezpečnosti a to nejen v krizových situacích. Ovšem vše má i svá negativa. Myslím že tím jediným a hlavním je sníženi komfortu jízdy. To je asi důvod proč jim nejsou vybavovány vozy již v sériové výrobě.

 

Co to vlastně tuning podvozku je?

Co si pod tím představit? Jsou to jen tužší tlumiče a pružiny (pružiny bývají ve většině případů i zkráceny).
POZOR!!! Nedoporučuje se však zkracovat své pomoci flexou taková úprava je dost nebezpečná. Chovaní vozu se tím změní ale k horšímu. Tím že uříznete pružinu se změní i její charakteristika pružení.

Pokud chcete auto jen snížit a trochu přitvrdit doporučoval bych sáhnout jen po sportovních zkrácených pružinách. Jestliže však nemate vítr v peněžence můžete si koupit sadu sportovních tlumčú i s pružinami s nastavitelnou výškou a tuhostí. Výška se mění pomoci dolního sedla pružiny. A to buď závitem, nebo pomocí zarážek. Tuhost se u takových tlumičů nastavuje jednodušeji, to stačí jen otevřít kapotu nebo kufr a pootočit kolečkem na horní straně tlumiče. O něco dražší varianty mají seřizování tuhosti elektronicky pomoci serv. U takových podvozků pak měníte tuhost pouhým mačkáním tlačítka v kabině.

Pokud namontujete sportovní podvozek měly by jste myslet i na rozpěru tlumičů. Tím ze přitvrdíte podvozek, bude karoserie dostávat vetší rány než na jaké je stavěna a začne se kroutit. Instalaci rozpěrné tyče tomu zabráníte. Většinou se montuje mezi přední tlumiče což je dostačující (pokud nevozíte kufr plný cementu). Nemilým důsledkem použití rozpěry múze byt přenesení ,,dobře mířeného‘‘ bočního nárazu i na druhou stranu karoserie.
Další vhodnou úpravou jsou tužší stabilizátory. Namontováním tužších stabilizátorů zamezíte nakláněni vozidla při prudkých průjezdech zatáčkou a budete tak mít lepši kontrolu nad svým vozidlem. Nejčastější podoba stabilizátoru je zohýbaná tyč do tvaru písmene ,,U‘‘. Některé vozy bývají stabilizátorem vybaveny již od výroby. V takovém případě se stabilizátory pouze vymění za tužší. Pokud nemáte vůz vybaven stabilizátory je možné uzpůsobit nějaké jiné. Nebo si vyrobit vlastní.

Myslím si ze tímto článkem sem vám předal jisté základní informace, které by vám mohly pomoci při úpravách podvozku. Jestliže se rozhodnete pro instalaci sportovního podvozku měli by jste si to předtím u někoho vyzkoušet. Krátké svezení se může zdát docela zábavné a příjemné ale po par jízdách do práce ho můžete proklínat. Mám takovou zkušenost s výfukem. Venku měl nádherný zvuk ale ve vnitř trochu rachotil. Říkal sem si, že to není nejhorší a jezdil sem s tím dál, ale asi po třech týdnech přišla na řadu flexa a svářečka a výfuk putoval z auta pryč. Ale pokud máte rádi adrenalin tak neváhejte a těšte se na první svižně projetou zatáčku.