Zapalovací svíčka - srdce motoru

22.01.2013 18:49

Zapalovací svíčka - srdce motoru

Zapalovací svíčka

je komponent umístěný v hlavě motoru, se kterou je spojena závitem. Spodní část zasahuje do spalovacího prostoru a má za úkol zapálit směs vzduchu a paliva v přesně daném okamžiku. To samozřejmě všichni víme.

Ale, nezáleží jen na tom co a v čem zapalujeme, ale taky čím to zapálíme. U laděných a závodních motorů jsou na zapalovací svíčku kladeny větší nároky než u motorů sériových. To proto, že často pracují v režimu vyšších otáček, tlaků a taky teplot. Představme si to jako den v práci kdy jste ráno při parkování šéfovi natunili tou svou pixlou jeho stříbrného Tuaréga. Z tohoto důvodu taky najdeme v rallyových motorech jiné svíčky než v těch normálních. Použití těchto svíček nemusí být v normálním provozu zrovna extra přínosem. Pojďme si to tedy stručně rozebrat.

 

Tepelná hodnota zapalovací svíčky

Důležitý údaj zapalovací svíčky je její tepelná hodnota. To znamená jak rychle je shopná odvádět ze spalovacího prostoru teplo. A to záleží především na délce špičky izolátoru a použitého materiálu. Čím vyšší tepelná hodnota tím lépe svíčka odvádí teplo a tím je tedy vhodnější pro více namáhaný motor.

V případě, že jsme motor ladili jen lehce není nutné montovat svíčky s jinou tepelnou hodnotou. Postačí ty původní doporučené výrobcem. Pouze v případě, že se necháme krapet unést a vezmem to trošku vážneji (např. zvýšený kompresní poměr nebo plnící tlak u turbomoturů atd...) tak použijeme svíčky s vyšší tepelnou hodnotou. Když takové svíčky použijeme do sériového motoru, tak se kromě občasné možnosti usazování nespálených zbytků paliva (protože je svíčka příliš studená) v podstatě nic nestane (maximálně pokud si sami vsugerujeme, že to teď jako úplně líp jede – tak pozor na nebezpečí splinutí Vás a Vašeho šoukáru s Liazkou co jela v protisměru).

Jestliže však použijeme svíčku z nízkou tepelnou hodnotou do namáhaného motoru tak ji s největší pravděpodobností zničíme a v tom horším případě postavíme na hrobeček našeho engine. Zvýšení pružnosti a výkonu motoru je u svíček dáno schopností vytvořit jiskru, která umožní síření čela plamene již od začátku zapálení. Další důležitá vlastnost je schopnost zapálit směs i při jejím ne úplně dokonalém složení. To se stáva například v různých přechodových stavech nebo při akceleraci.

Vlastnosti zapalovací svíčky jsou dány mimo jiné také materiálem použitým na výrobu elektrod nebo tvarem jiskřiště, které umožnuje například vznik více než jedné jiskry (svíčky s větším počtem elektrod). Jako materiál střední elektrody svíček pro závodní a výkonné laděné motory se velmi osvědčilo použití tvrdého stříbra. Mezi tunery jsou oblíbené i svíčky s iridiovými elektrodami, které umožnují lepší přeskok jiskry a také větší rovnoměrnost výbojů. To vše se samozřejmě v dobrém promítne do chování našeho stádečka koníků.

Když už budete měnit svíčky tak je dobré vědět, že taková zapalovací svíčka slouží i jako vcelku dobrý indikátor případného problému ve vašem motoru. Jejich občasné kontrolování vám může ušetřit spoustu vážnějších problémů s motorem.

Některé závady poznáme takto:

  • Cihlově zbarvený izolátor a neopálené elektrody značí že je vše OK a motor funguje správně.
  • Mokré a černé elektrody většinou znamenají příliš bohatou směs nebo i moc vysokou tepelnou hodnotu svíčky (vyměnit za nižší). Možné je i nepravidelné zapalování.
  • Vyštípaný izolátor, požkození nebo větší úbytek materiálu z vnitřní elektrody to zase může být detonační hoření (nízká oktanová hodnota paliva) nebo velký předstih.
  • Hodně opálené elektrody a usazeniny je upozornění na překročení intervalu výměny svíčky.
  • Roztavená vnější elektroda je způsobená špatně zvolenou tepelnou hodnotu svíčky (vyměnit za svíčku s vyšší tepelnou hodnotou) nebo příliš chudá směs.

To byly některé příznaky různých vad, které poznáme na zapalovací svíčce. Pokud některé z nich vykazují vaše svíčky doporučuji první napravit závadu a uvést motor do perfektního stavu. Jedině tehdy budou mít provedené úpravy smysl.